KOKOLINGO EDUKATIVNI KUTAK

LOGOPEDSKA TERAPIJA NA DALJINU

Terapija na daljinu poznata je u svijetu pod imenom teleterapija (eng. teletherapy). Ona omogućava terapijski rad, primjerice logopedski ili psihološki, putem videokonferencijskih alata. Ovaj oblik terapije sličan je radu uživo, a razlikuje se u tome što terapeut i klijent nisu u istoj prostoriji, odnosno na istome mjestu. Njome se omogućava terapija onim osobama koje su kilometrima udaljene od ustanove u kojoj se pruža terapijska usluga. Budući da je većina takvih ustanova u većim gradovima, terapijom na daljinu najčešće se pruža podrška onim osobama koje žive u ruralnim područjima. Ovaj način terapije nudi fleksibilnost u radu jer omogućava svladavanje prepreka udaljenosti i nedostupnosti stručnjaka. U trenutačnoj situaciji, zbog pandemije koronavirusa, otežana je ili potpuno onemogućena terapija uživo. Zbog toga je i važnost terapije na daljinu postala još veća.

VIDEOKONFERENCIJSKI ALATI

Terapija na daljinu zahtijeva korištenje videokonferencijskih alata Za korištenje ovim alatima, osobe koje sudjeluju u videopozivu moraju imati stabilnu internetsku vezu i uređaj kojim će uspostaviti poziv - primjerice laptop ili tablet. Za kvalitetniju sliku i zvuk potrebno je koristiti vanjsku web kameru i vanjski mikrofon. Većina videokonferencijskih alata funkcionira putem pretplate, ali gotovo svaki od njih ima i besplatnu opciju. Taj besplatni paket uglavnom ima vremensko ograničenje poziva, primjerice 40 minuta ili sat vremena, što je dovoljno, s obzirom na to da se to vrijeme otprilike poklapa s vremenom trajanja jedne logopedske terapije uživo. Neki od tih alata su Google Meet, Zoom, Skype ili videokonferencijski alati kreirani upravo u svrhu teleterapije, kao što je doxy.me. Svi ovi alati funkcioniraju na sličan način, a najveće su razlike u izgledu korisničkog sučelja i u funkcionalnostima besplatnog paketa.

MATERJIALI ZA RAD NA DALJINU

Tijekom terapije na daljinu, logoped se može koristiti svim materijalima koje ima u digitalnom obliku. Većina njih bit će u Word i PDF obliku. Ti se materijali mogu upotrijebiti u terapiji na daljinu jer se mogu podijeliti na ekranu. Tako roditelj i dijete mogu vidjeti i čuti sve ono što logoped vidi na svom ekranu te zajednički prolaziti kroz sve aktivnosti. U ovakvom načinu rada logoped bi, u većini slučajeva, trebao dijeliti svoj ekran, a ne obrnuto, tako da ima kontrolu nad tijekom obavljanja različitih aktivnosti. Osim digitalnih sadržaja, logoped može upotrebljavati i konkrete, primjerice plišane igračke. Njih treba približiti kameri i rabiti ih tako da sve što se s njima radi bude vidljivo na ekranu.

Terapija na daljinu

PRIPREMA ZA RAD NA DALJINU

U ovoj vrsti terapije, ali i u uobičajenoj terapiji, potrebno je imati dobru suradnju s roditeljima i njegovati partnerski odnos. Prije samog početka treba upoznati roditelje s ovakvim načinom rada i time što sve on podrazumijeva, posebice s tehničkim detaljima videopoziva. Također, potrebno je dogovoriti i vrijeme kada će se terapija održavati. Tijekom videopoziva, važno je i gdje će biti roditelji. Ako se radi o djeci predškolskog uzrasta, poželjno je da roditelj sjedi, a dijete bude u krilu. Tako roditelji mogu usmjeravati dijete, odnosno činiti ono što bi logoped činio da provodi terapiju uživo. Kod djeteta školske dobi dovoljno je da roditelj bude u blizini, ako dođe do tehničkih teškoća.

Rad na daljinu

MOTIVATORI U TERAPIJI NA DALJINU

Među najvećim preprekama koje treba svladati tijekom terapije na daljinu svakako je održavanje djetetove koncentracije i motivacije za rad. Svako je dijete individualno te će neka djeca imati više koncentracije i motivacije za rad, a drugima će pažnja i koncentracija biti varijabilne. Kao i u terapiji uživo, da ne bi došlo do zamora, važno je uvoditi zabavne aktivnosti između zadataka. Ove aktivnosti mogu biti u obliku Youtube snimki, primjerice dječjih pjesmica ili prizora iz animiranih filmova. Također, moguće je igrati različite besplatne online igre. Naravno, i video snimke i igre logoped treba podijeliti na svom ekranu tako da kontrolira koliko će trajati pojedina aktivnost. Te zabavne aktivnosti, osim što služe kao motivatori, mogu se iskoristiti i za jačanje jezično-govornih vještina, primjerice postavljanjem pitanja, razgovorom ili prepričavanjem.

KOKOLINGO DIGITALNA VJEŽBENICA I GOOGLE MEET

Kokolingo je digitalna logopedska vježbenica namijenjena djeci s artikulacijskim poremećajima. Budući da je riječ o digitalnom alatu, idealan je primjer logopedskog materijala koji se može koristiti u terapiji na daljinu. S obzirom na to da velik broj djece predškolske, ali i osnovnoškolske dobi ima neki oblik artikulacijskih poremećaja, većina je te djece sada, tijekom pandemije koronavirusa, u situaciji da im je otežano ili onemogućeno pohađanje logopedske terapije. U trenutačnoj situaciji važnost terapije na daljinu postaje sve veća. Kako bi ovaj oblik terapije funkcionirao, koristeći se Chrome web preglednikom, na primjeru Kokolingo aplikacije i uz korištenje Google Meet softvera?

Najprije, logoped i roditelj trebali bi se upoznati s načinom rada Google Meet softvera. Za njegovo korištenje potrebno je imati Google račun, odnosno Gmail račun. Nakon toga, treba dogovoriti vrijeme kada će se terapija održavati. Najbolje je da logoped u Google kalendaru zakaže sastanak tako da roditelj i logoped u svakom trenutku znaju kada će se videopoziv održati. Više o samom načinu funkcioniranja Google Meet softvera možete pročitati ovdje. Prije samog sastanka, pet do deset minuta ranije, najbolje je provjeriti internetsku vezu te funkcioniraju li kamera i mikrofon. Tijekom prvih nekoliko minuta videopoziva uglavnom će biti riječi o tome kako dijete napreduje, rješava li zadatke za domaću zadaću, što je radilo taj dan itd. Važno je naglasiti da Google Meet dopušta sastanak u trajanju do jednog sata pa je potrebno obratiti pozornost na vrijeme.

DIJELJENJE ZASLONA I KVALITETA ZVUKA

Kada su obje strane spremne, logoped će podijeliti svoj zaslon. Više o tome kako to učiniti možete pročitati ovdje. Najbolji način dijeljenja audio i videomaterijala u Google Meet softveru, preko kojeg će zvuk biti “najčišći”, jest da se prezentira kao Kartica A. U tom slučaju, da ne bi došlo do mikrofonije, logoped bi se tijekom videopoziva trebao koristiti slušalicama. Poželjno je da logoped unaprijed pripremi materijale kojima će se koristiti, primjerice da se prijavi u Kokolingo vježbenicu. i aktivira onu aktivnost kojom će započeti vježbe. U drugom prozoru može otvoriti online igre ili YouTube videozapise kojima će se koristiti kao motivatorima. Online igre su raznolike i većina njih besplatna je za korištenje, primjerice Pronađi skrivene predmete. YouTube video logoped odabrat će prema onome što dijete voli gledati, primjerice jednu epizodu Peppa Pig animirane serije.

Dijeljenje zaslona

NEKOLIKO TRIKOVA ZA NAJBOLJE KORISNIČKO ISKUSTVO

Kako bi terapija na daljinu bila uspješna, dok logoped dijeli svoj ekran mora vidjeti dijete i roditelja. Najbolje je Google Meet videopoziv otvoriti u jednom Chrome prozoru, a Kokolingo i sve ostale igre i videomaterijale pripremiti u drugom. Tako će logoped u jednom prozoru vidjeti dijete, a u drugom će prolaziti kroz pripremljene materijale. Za najbolje korisničko iskustvo poželjno je imati dva monitora za lakši rad. Moguće je i smanjiti oba Chrome prozora tako da stanu na jedan ekran, ako dva monitora nisu opcija. Jednom kada logoped počne dijeliti svoj ekran, njegova će se kamera ugasiti te je bitno ponovno je upaliti klikom na ikonu kamere. Važno je da dijete čuje, ali i vidi terapeuta, posebice ako je potrebno pokazati određeni položaj ili pokret artikulatora, primjerice jezika. Djetetova pažnja i koncentracija tijekom terapije varirat će pa će logoped izmjenjivati zadatke i motivatore, a roditelj će pomagati.

Podjela zaslona

Da bi terapija bila uspješna, logoped i roditelj moraju surađivati. Terapija na daljinu zahtijeva razdoblje privikavanja i učenja - kako logopeda tako i roditelja, ali i djeteta. Zajednički rad i ustrajnost dovest će do pozitivnih pomaka kod djeteta, bilo da je riječ o terapiji uživo ili o terapiji na daljinu.Da bi terapija bila uspješna, logoped i roditelj moraju surađivati. Terapija na daljinu zahtijeva razdoblje privikavanja i učenja - kako logopeda tako i roditelja, ali i djeteta. Zajednički rad i ustrajnost dovest će do pozitivnih pomaka kod djeteta, bilo da je riječ o terapiji uživo ili o terapiji na daljinu.

Autor: Krešimir Perša, mag. logoped.


Izjava o odricanju odgovornosti - Videokonferencijski alati mogu se koristiti u komercijalne i nekomercijalne svrhe. Prije početka korištenja u komercijalne svrhe potrebno je provjeriti pridržavate li se svih zakona, pravilnika i propisa. Izjava o odricanju odgovornosti - Videokonferencijski alati mogu se koristiti u komercijalne i nekomercijalne svrhe. Prije početka korištenja u komercijalne svrhe potrebno je provjeriti pridržavate li se svih zakona, pravilnika i propisa.

blog-infografika
lijevo Prethodni članak
Sljedeći članak desno
vrh