KOKOLINGO EDUKATIVNI KUTAK

KAKO MOTIVIRATI DJECU DA USTRAJU U KOKOLINGO VJEŽBAMA?

Mnogi se roditelji pitaju kako svoje dijete motivirati za učenje, usvajanje novih znanja i vještina te kako postići da dijete ne odustane tijekom vremena ili prilikom prvih pogrešaka koje su u pravilu - neminovne.

Slika prikazuje nezainteresirano dijete zbog manjka motivacije

U programu Kokolingo u tome, srećom, imate pomoć dodatnog animatora, a to je papigica Koko. Papigici Koko život su udahnuli grafički dizajneri i programeri, ali stručnim savjetima kreirali su je i logopedi. Zato se naša papigica uvijek trudi biti vedra, vesela i poticajna. Svako toliko pojavit će se na ekranu kako bi s pokojom kratkom rečenicom pohvalila dijete za njegov trud i potaknula ga da nastavi i ustraje s vježbama.

Bilo je zanimljivo, a ponekad i smiješno razgovarati s roditeljima koji su nam rekli kako je Koko puno bolji motivator od njih samih. Često bi komentirali kako bi teško poticali djecu na rad i motivirali ih za vježbe, a papigici Koko bi to uspjelo bez ikakva truda. Što kaže Koko – to je zakon! Šalu na stranu, roditelji našoj Koko nisu ništa zamjerili, ali svakako im je uvelike pomogla da vježbanje ne bude dosadno i suhoparno.

Dodatna motivacija u programu Kokolingo je i trgovina Koko. To je trgovina s kapama, šeširima, naočalama i još mnogim lijepim, smiješnim ili otkačenim detaljima kojima djeca mogu okititi svoju papigicu Koko. Jako je važno da valutu u trgovini predstavljaju novčići i dragulji koje su djeca sama zaradila, jer za svaku odrađenu vježbu dijete će zaraditi novčiće, a valute su različite na svakom otoku naše Kokolingo karte. Zato će se djeca veseliti što su svojim trudom uspjela obući Koko, ali će, primjerice, i paziti da se jako potrude na nekom otoku čijih im 20 novčića baš nedostaje za neku lijepu kapu.

Prikaz trgovine gdje mozete obuci papigu Koko Slika prikazuje papigu Koko kako svako toliko proleti ekranom i pohvali dijete na napretku

Ako želimo da dijete bude dovoljno uporno i motivirano u vježbanju, važno je da i mi kao roditelji preuzmemo dio odgovornosti, potrudimo se i osiguramo djetetu poticajnu sredinu za vježbanje. Kao roditelji, možemo poduzeti sljedeće korake:

  1. Važno je brinuti o djetetovim fiziološkim potrebama. Ako je dijete umorno ili gladno, neće se moći dovoljno kvalitetno koncentrirati na vježbe i kratkoročno neće imati motivaciju za vježbanjem, a dugoročno će mumse činiti da je logopedsko vježbanje važnije od njega samoga, od njegovih primarnih potreba. S vremenom se time može postići da dijete stvori otpor prema vježbanju. Stoga, prije samog vježbanja provjerite s djetetom koliko je gladno, žedno, umorno…
  2. Omogućite djetetu izbor. Rijetko koji čovjek voli kada mu se nameće da nešto mora napraviti. Nuđenjem izbora djetetu mi mu ipak ne namećemo našu odluku, nego dajemo mogućnost slobode izbora, što mu daje osjećaj kontrole, dijete se uči preuzimati odgovornosti i produbljuje se odnos roditelj - dijete. Važno je da ponuđeni izbori uvijek budu nama prihvatljivi. Primjerice, djetetu možemo dati izbor u koje doba dana želi vježbati – nakon ručka ili prije tuširanja i spremanja za spavanje. Također, možemo djetetu dati i izbor kojim danima bi radije željelo vježbati. Važno je da izbori budu kreativni i dovoljno privlačni djetetu. U Kokolingo programu dijete može samo birati koje vježbe želi najprije vježbati i na taj je način omogućeno da dijete ima dojam kontrole te smo izbjegli dojam prisile.
  3. Tijekom vježbanja stvorite ugodnu emotivnu klimu i povežite se s djetetom. Važno je njegovati pozitivnu atmosferu tijekom vježbanja. Što manje kritizirati i ne posramljivati, optuživati, ucjenjivati, plašiti i sl. Stvaranjem neugodne atmosfere, dijete će prije odustati od vježbanja. Predstavite djetetu vrijeme za vježbanje kao nešto zabavno, zanimljivo i vrijeme gdje će kroz opušteniji i šaljiviji pristup puno toga naučiti. Zajedničko vrijeme koje provodite vježbajući može proći u vrlo ugodnom i zabavnom tonu ili u dosadnom i napornom. Vi kao roditelj imate utjecaj na to kakva će se klima stvoriti. Aplikacija Kokolingo osmišljena je i programirana upravo da bude zabavna, smiješna i opuštena, kako bi dijete u ugodnoj atmosferi što lakše usvajalo nove vještine.
  4. Slika prikazuje mamu kako radi zajedno sa svojim djetetom
  5. Ističite djetetov napredak. Važno je govoriti djetetu kada prepoznate da je napredovalo. Djeca se vole uspoređivati s vršnjacima, no kada bismo uspjeli u tome da se uspoređuju sa samima sobom, puno dobrobiti bismo napraviti za njihov psihički razvoj. Program Kokolingo omogućuje djeci razne načine praćenja svog napretka. Jedan od načina je taj da mogu vidjeti koliko su otoka do sada posjetili.
  6. Nagradite djetetov trud. Ističite i pohvaljujte dijete kada ustraje u vježbama ili kada ih napravi nekoliko za redom taj dan. Isticanjem truda u vježbanju može se poticati intrinzična motivacija koja je važna za dugoročno održavanje motivacije vježbanja. U programu Kokolingo djeci je omogućeno da svojim trudom skupljaju novčiće kako bi mogli kupiti dodatne sadržaje za svoju papigu Koko, što ih potiče da i dalje ustraju u vježbanju.
  7. Izbjegavajte kažnjavati dijete. Korištenje kazne je vrlo popularno među roditeljima. Postoje brojni razlozi za to (primjerice, sprečavanja nepoželjnog ponašanja u budućnosti, može koristiti kako bi se izrazili neugodna emocionalna stanja poput ljutnje i frustracije i sl.). Roditelji često znaju kazniti dijete ako, primjerice, tog dana nije vježbalo ili ako generalno izbjegava vježbanje. Općenito govoreći, kazne nisu djelotvorne za motiviranje djece na vježbanje. Čak imaju i mnoge negativne posljedice, poput narušenog odnosa roditelj – dijete, neugodne djetetove emocionalnosti (plakanje, vrištanje..) i sl.

    Umjesto kazni, potičite dijete da preuzima odgovornost za svoje izbore i ponašanje. Najavite mu posljedice njegovih izbora i dosljedno ih izvršite. Primjerice, možete mu reći: „Ako danas vježbamo, biraš da prije spavanja gledaš tri crtana filma, a ako danas ne vježbamo, biraš jedan crtani film prije spavanja.“ Na takav način djeca uče preuzimati odgovornost za svoje ponašanje i čuva se pozitivan odnos dijete – roditelj, jer sami mogu izabrati što žele.

  8. Dopustite djetetu da prilikom vježbanja griješi. Kako bi se dijete ugodno osjećalo, bitno je da cijenimo pogreške i pokazujemo djetetu kako ćemo kroz pogreške i trud s vremenom doći do boljih rezultata. Važno je da ne posramljujemo dijete zbog grešaka ili da se zato ne ljutimo na njega. Djetetu je potrebno kontinuirano davati dopuštenje da smije i da je u redu griješiti. Na taj način potičemo da dijete ostane motivirano, osjeća se ugodno i uživa u vježbama. Djeca će griješiti i to je sasvim normalno i uobičajeno. U programu Kokolingo možete vidjeti kako se ne ističu pogrešni odgovori, nego samo točni, sve s ciljem poticanja i održavanja dječje motivacije.

Slika prikazuje cijelu obitelj kako zajedno uce

Potičite logopedsko vježbanje kroz igru, jer je tada atmosfera najčešće ugodna, opuštena, zabavna i pogodna za stjecanje i održavanje kratkoročne i dugoročne motivacije. Predstavite djetetu program Kokolingo kao nešto zabavno, zanimljivo i korisno. Budite ugodni, nježni, zabavni, ne kritizirajte, dopustite djetetu da pogriješi te ga ne posramljujte. Vidjet ćete kako će napredovati i to će mu biti dodatni veliki motivator – razvoj novih vještina.

Bitno je prisjetiti se da djeca posjeduju prirodnu motivaciju za učenjem, rastom i razvojem na zdrav i zreo način. A to mogu (lakše) ostvariti u okruženju koje je strpljivo, poticajno, ugodno, podržavajuće i puno ljubavi.

Autor: Dario Antić, magistar psihologije, specijalizant transakcijske analize, praktičar terapije igrom

Literatura:

  • Reeve, J. (2010). Razumijevanje motivacije i emocija. Jastrebarsko: Naklada slap.
  • Oatley, K. i Jenkins, J., M. (2003). Razumijevanje emocija. Jastrebarsko: Naklada slap.
  • Predstavljanje aplikacije Kokolingo: E-glas
lijevo Prethodni članak
Sljedeći članak desno
vrh